תביעה נגד המשטרה

תביעה נגד המשטרה - כל המידע על תביעת נזיקין במשטרה ועורך דין

אז למה שתגישו תביעה נגד המשטרה? עורכת דין פלילי הדס עדי עושה סדר.

לצערנו, על אף שמרבית השוטרים עושים עבודתם נאמנה, קיימים עשבים שוטים בודדים, שמסוגלים לגרום למערכת כולה “להסריח”.

משטרת ישראל הינו גוף עצום הכולל בתוכו מחלקות ויחידות רבות, גוף עם התקציב כמעט הכי גבוה במדינה, אך זה לא מונע קיומם של מחדלים, התרשלויות או ניצול תפקיד שעולה לידי אלימות ממשית נגד אזרחים.

החוק לא פוסח על המשטרה

בעקבות הביקורת המוגברת נגד אלימות המשטרה בעיקר בעת האחרונה, חשוב לדעת כי החוק ופקודת הנזיקין בפרט, אינם פוסחים גם על משטרת ישראל ויתר הרשויות, בכל הנוגע לאחריות על שלוחיהם- כלומר, עובדיהם, ובכל הנוגע לפסיקת פיצויים לחובת המדינה – צירפנו מספר דוגמאות בהמשך המאמר.

נושא לקיחת האחריות מצד המדינה על שוטרים אלימים תפס מקום מרכזי בדיונים מסביב לעולם, ודרישה לחדד את נהלי אכיפת החוק לכלל השוטרים.

ג’ורג’ פלויד

מתקריות קלות ועד למקרים חמורים של אכזריות – לדוגמא ג’ורג’ פלויד בארה”ב, בו שוטר כרע את הברך על צווארו של מפגין בשם ג’ורג’ פלויד עד שזה נחנק למוות. המקרה העצוב תועד לרשתות החברתיות והשוטר הורשע ברצח מדרגה שניה. חובתה של המדינה אשר “מעסיקה” את אותם עובדי ציבור – לקחת אחריות על מעשיהם

חשוב לדעת! – החוק לא מתייחס רק למקרים חמורים כמו המקרה של ג’ורג’ פלויד בשביל שתרגישו שנעשה לכם אי צדק ממשי, ולכן ריכזנו עבורכם את סוגי הנזק העיקריים העלולים להיגרם בעקבות רשלנות או מחדלי משטרה ושבגינם ניתן להגיש תביעה על נזק:

רשימת תביעות נפוצות נגד המשטרה

להלן הרשימה המלאה:

1. כליאת שווא

רע”א 4672/14 יהודה גליק נ’ מדינת ישראל (נבו 06.01.2015)‏‏ “עיכוב של אדם לצורך חקירתו על-ידי שוטר, ככל הגבלה אחרת על זכות התנועה שלו, הינו פגיעה בחירותו האישית של אדם המוכרת כזכות חוקתית בסעיף 5 לחוק יסוד: כבוד האדם וחירות “.

כדי לעצור אדם יש מספר תנאים בחוק, ולא בכזאת קלות ניתן לשלול מאדם את חופש התנועה שלו. כליאת שווא עלולה להוביל לעוגמת נפש, לאובדן הכנסה ולפגיעה במוניטין, שלעיתים מצדיקות פיצוי על סבלו של הנפגע וכל הפסד כספי הנלווה אליו.

2. אלימות מצד שוטר או שימוש בכוח בלתי

כאשר שוטר מפעיל כוח מופרז או נוקט בהתנהגות אלימה מעבר לנדרש כדי לתפוס חשוד או לשמור על הסדר, והאלימות מובילה לפגיעה ממשית בחשוד, הנפגעים מהאירוע עשויים לבקש פיצויים בגין הוצאות רפואיות, כאב וסבל, אובדן שכר ופיצויים עונשיים.

3. אלימות בין אסירים

ת”א (שלום ת”א) 62771-12-18 פלוני נ’ מדינת ישראל (נבו 07.01.2024)‏‏ “על מנת להטיל אחריות על המדינה בגין עוולת הרשלנות במקרה של תקיפת אסיר על ידי אסירים אחרים, יש להוכיח ששלטונות בית הסוהר היו צריכים לצפות את התקיפה”.

אירועי אלימות בין אסירים עלולים להוביל לפציעות או מוות, שעלולים להטיל אחריות על שירות בתי הסוהר או המשטרה במסגרת תביעה לפיצויים. בפסיקה נקבע כי על מנת להטיל אחריות יש להוכיח שהיה על הרשויות לצפות זאת, ולכן אם הוכח כי היה ניתן לצפות את הפגיעה, אסירים או עצורים שהם נפגעי אלימות בין כותלי בית הסוהר או המעצר או בני משפחותיהם עשויים לבקש פיצוי עבור טיפולים רפואיים, עלויות שיקום, אובדן הכנסה ומצוקה רגשית. בנוסף, אם שלטונות הכלא התרשלו במתן אמצעי אבטחה נאותים או לא התערבו כדי למנוע את האלימות, הם עלולים לשאת באחריות לתפקידם בתרומה לנזק שנגרם לקורבן.

4. שימוש שלא לצורך בנשק או בטייזר

שימוש מיותר או מוגזם בנשק כגון טייזר על ידי אנשי אכיפת החוק או אנשי הביטחון, שלא על פי הנהלים, ושהוביל לפגיעות חמורות בחשודים או אזרחים, עלול במקרים רבים להוביל לאחריות מצד הרשויות. בתביעה לפיצויים, נפגעים או בני משפחותיהם יכולים לטעון שהשימוש בנשק כזה היה בלתי מוצדק או לא פרופורציונלית לאירוע או שלא על פי הנהלים הפנימיים. הנזקים המבוקשים עשויים לכלול פיצוי עבור הוצאות רפואיות, עלויות שיקום, אובדן כושר השתכרות ועוגמת נפש, וכן פיצויים כדי להרתיע מהתנהגות בלתי הולמת דומה בעתיד.

5. התאבדות בזמן מעצר

כאשר אסיר מתאבד בזמן שהותו במאסר תחת משמורת של רשויות אכיפת החוק, מתקני כליאה או מוסדות אחרים, עלולות להתעורר שאלות לגבי טיב הפיקוח ומתן הטיפול הנפשי שניתן. בתביעה לפיצויים תטען משפחתו של המנוח לרשלנות או לאדישות מכוונת של האחראים. הנזקים עשויים לכלול פיצויים עבור כאב וסבל, הוצאות הלוויה, ופיצויים אם מתגלים רשלנות חמורה או התנהגות בלתי הולמת.

6. מניעת זכויות לעצור

שלילת זכויותיו של עצור, כגון מניעת מפגש עם עורך דין, אי מתן מענה לצרכים בסיסיים על ידי המשטרה או שירות בתי הסוהר ועוד, עלולות להוביל בין היתר לפגיעה נפשית, ופגיעה ממשית בהליך המשפטי.

למה שיפסקו לכם פיצויים על נזק?

אמנם לא בכזאת קלות בתי המשפט ימהרו לפסוק פיצויים על נזק שנגרם בעת מילוי תפקידו של שוטר אם נפגעתם מפעילות משטרתית והינכם עונים על אחד מסוגי הנזק שפורטו לעיל, אנו ממליצים לכם לפנות כבר עכשיו לעורך דין על מנת שינחה אותכם כיצד לפעול. ככל שתפעלו יותר מהר, כך הסיכויים לקבל פיצוי בהמשך הדרך יגדלו.

העלייה האחרונה בתשומת הלב להתנהגות בלתי הולמת מצד המשטרה באה לידי ביטוי בפסיקתם של בית המשפט, שבוחנים כל מקרה לגופו כמו מקרים של שימוש בכוח מופרז, אפליה, מאסר שווא, מקבלים ביטוי באמצעות הטלת אחריות ופיצויים על גורמי אכיפת החוק.

איפה הקושי בתביעת נזיקין נגד המשטרה?

האתגר הגדול ביותר במסגרת תביעות פיצויים נגד המשטרה או גורמי אכיפת החוק הוא הקושי להוכיח ולהטיל אחריות על השוטרים בגין מעשיהם. גם במקרים מתועדים, קיימים מחסומים משפטיים שמגינים על גורמי אכיפת החוק מפני הטלת אחריות מלאה.

עורך דין לתביעה נגד המשטרה

משרדנו מודע לקושי ולחוסר האונים שחווים נפגעי אלימות ורשלנות משטרתית בעיקר בהתמודדות לבדם מול המערכת. אותם נפגעים נותרים מאחור להתמודד עם המחיר הפיזי, הנפשי והכלכלי לאחר האירוע. מלבד הטראומה המיידית שנוצרת, אנשים רבים מתמודדים עם השלכות ארוכות טווח, כגון הוצאות בגין טיפולים רפואיים, אובדן השתכרות, והתדרדרות במצב הנפשי.

כפי שצוין, בתי המשפט לא יפסקו בנקל פיצויים ויטילו אחריות על משטרת ישראל, ולכן על מנת למנוע הליכים מיותרים, משרדנו בוחן כל מקרה ומקרה באופן פרטני עם כלים לנתח את סיכויי ההצלחה של כל לקוח. כל מקרה שמגיע למשרד זוכה ליחס מקצועי, פרטני, ויסודי.

אם נפגעתם בעקבות פעילות משטרתית או של אחת מרשויות אכיפת החוק, משרדנו מזמין אותכם לשיחת ייעוץ והכוונה.

לשיחה טלפונית ראשונית ללא עלות – עו”ד הדס עדי – 0547830110

תביעה נגד המשטרה שאלות תשובות

עורך דין הדס עדי עושה לכם סדר עם שאלות נפוצות של לקוחות על תביעה נזיקית, או תביעה נגד המשטרה ותשובות – ששווה לכם לדעת:

loader-image

יש לבחון כל מקרה לגופו על מנת שבית משפט יפסוק פיצויים בגין רשלנות מצד המשטרה. יש להוכיח כי מדובר על מעשה אשר אינו סביר בנסיבות המקרה. על מנת לבסס את חבותם של המשטרה בנזק שנגרם, על מי שנפגע להוכיח שהפגיעה נגרמה בעקבות הפרה של חובת הזהירות מצד הרשויות כלפיו.

תביעות בגין נזק, ובפרט נגד המשטרה, רצוי להגיש באמצעות עורך דין שיבחן את סיכויי ההצלחה בטרם הגשת התביעה.

5/5 - 2 הצבעות
Call Now Button
× צריכים עזרה?