סוכן משטרתי סמוי

סוכן משטרתי סמוי

סוכן סמוי? סוכן משטרתי? מה זה בעצם אומר ואיך זה פוגש אותנו בעולם הפלילי – הבאנו לכם את כל המידע שאתם חייבים להכיר, מה זה אומר בהיבטים משפטיים וכמה נקודות שאסור לפספס. במאמר זה נתייחס בין היתר לטענת הגנה פופולרית: “סוכן מדיח”, ובחשיבות בבחירת עורך דין פלילי מתאים לייצוג בתיקי סוכן.

סוכן משטרתי סמוי

סוכן משטרתי סמוי הוא עבריין או שוטר המופעל על ידי המשטרה. 

ישנם 2 סוגים של סוכנים סמויים: 

  • האחד – סוכן שהוא שוטר וזכויותיו זהות לאלו של כל שוטר אחר, למעט מקרים שבהם מתן הזכויות יחשוף את זהותו כשוטר.
  •  השני – עבריין המשמש כסוכן, שלו הסכם מיוחד עם המשטרה, וכל זכויותיו מעוגנות באותו הסכם. 

תחילה, נבין מהו תפקידו של הסוכן הסמוי

סוכנים סמויים ממלאים תפקיד מרכזי בפעילויות משטרתיות, בעיקר בחדירה לארגוני פשיעה, ארגוני סמים ונשק, איסוף מודיעין, וחלקם אף גרמו למפלתם של הפושעים החמקמקים ביותר.

אותם סוכנים פועלים בצללים, ומסתתרים מאחורי חזות שנבנתה בקפידה מתוכננת, ומאפשרת להם להשתלב בצורה חלקה בעולם העברייני ובעולם הפשע המסוכנים ביותר. 

מי הם בעצם אותם סוכנים?

סוכנים סמויים הם אנשים שנבחרו בקפידה, לא בגלל היותם בעלי תארים או דוקטורנטים בתחום, אלא בדרך כלל מדובר בעבריינים שנבחרו בשל מעורבותם בעבר או בהווה עמוק בעולם הפלילי ובשל היכרותם המעמיקה עם סביבת הפשע והמעורבים בו. 

בניגוד לדימוי המסורתי של אכיפת החוק, מדובר בעבריינים שהתקשרו בהסכמים עם המשטרה לשמש כמודיעין בשטח. לרוב הם מסכימים לסייע לאכיפת החוק בתמורה לסלחנות מצד הרשויות, טובות הנאה או הטבות אחרות.

אז למה לרשויות אכיפת החוק לבחור בעבריין שישמש כסוכן סמוי

אותם סוכנים המופעלים על ידי המשטרה ומערכת אכיפת החוק, הם בעלי סט ייחודי של מיומנויות, בשל היכרותם המעמיקה עם העולם הפליתי. המיומנות כוללת הסתגלות בסביבה עבריינית, חשיבה מהירה בסיטואציות מורכבות, הכרות מהעבר עם הסביבה והאנשים, ויכולת לשמור על קור רוח תחת מצבי לחץ קיצוני. 

סוכנים אלה עוברים הכשרה מקיפה לעתים קרובות כדי לפתח את סיפורי הכיסוי ולהחיות קשרים עם האנשים הנכונים, בעיקר אלה שיאפשרו להם לרכוש את אמונם של אותם פושעים מבוקשים. הסוכנים הופכים לזיקיות, מסירים את זהותם האמיתית כדי להפוך ולהתאים עצמם לדמות שהפושעים לא יחשדו בה, לכאורה.

סיכון מול סיכוי

חיו של סוכן סמוי דורשים איזון עדין בין השמירה על ה”דמות” שפיתח ובין שמירה על ביטחונו האישי.

כל אינטראקציה שהיא מהווה איום פוטנציאלי על הסוכן, ומהלך שגוי אחד עלול לפוצץ את הכיסוי שלהם, ולסכן לא רק את חייהם אלא גם לסכן את המבצע כולו. סוכנים אלו מתמודדים לא פעם עם הדילמות מוסריות והאתיות המתעוררות כאשר הם כבר לפעמים שקועים עמוק בעולם הפשע, שבו הקווים בין נכון ללא נכון מטשטשים, ואמון הוא מצרך נדיר.

הצלחתו של סוכן מול סמוי נמדדת ביכולתו לאסוף מידע מהותי ומשמעותי מבלי לעורר חשד. זה דורש בניית מערכות יחסים עם אנשים מסוכנים, וקבלת החלטות של שבריר שנייה. 

אז איך נתמודד עם תיקי סוכן ומדוע חשוב להיות מיוצג ע”י עורך דין פלילי שמבין בניהול תיקים מהסוג הזה:

סוכן מדיח – פירוש

אחת טענות ההגנה הפופולריות בקרב עורכי דין פליליים היא טענת “סוכן מדיח” כחלק מטענת “הגנה מן הצדק”. 

אז מה הוא סוכן מדיח? 

הכוונה בסוכן מדיח, היא הכוונה לסוכן משטרתי, שבעצם שותל את רעיון ביצוע העבירה במחשבותיו של המודח. כלומר, אילולא פעולת ההדחה על ידי הסוכן, כנראה שאותו אדם לא היה מבצע עבירה, לכאורה. 

או במילים אחרות לסוכן ש”מדיח” לביצוע עבירה – סוכן המשדל מישהו לבצע את העבירה. 

חשוב לזכור! בישראל, הדחה או שידול על ידי סוכן שהופעל על ידי המשטרה אינה מהווה הגנה הפוטרת את הנאשם לגמרי מאחריות פלילית אלא בדרך כלל טענה זו תהווה עילה להקלה בענישה. 

איך בודקים אם סוכן הדיח או לא

הבדיקה אינה כזו פשוטה. על בית המשפט לבחון האם אותו נאשם מודח החליט לבצע את העבירה עוד לפני כניסתו של הסוכן המדיח לתמונה, ואותו סוכן בסך הכל יצר הזדמנות נוחה לנאשם לממש את כוונתו הפלילית – אם אלו הם פני הדברים – לא תתקבל טענת “סוכן מדיח”. 

אמנם הפסיקה קבעה והכירה בהפעלתם של סוכני משטרה סמויים בתור כלי נשק הכרחי ולגיטימי במלחמה נגד הפשע החמור, ונגד נגע הסמים בפרט, אך למרות שמדובר בכלי משחק הכרחי הובהר לא פעם כי יש להציב לכלי זה גבולות. 

ולכן הכלל העולה מהפסיקה הוא כי למשטרה אסור בתכלית האיסור להפעיל סוכן מדיח כלפי אדם, אלא אם קיים ברשותה מידע אמין, שאותו אדם חשוד בביצוע פשעים חמורים, והמשטרה בטוחה שרק באמצעות אותו סוכן סמוי ניתן להשיג ראיות כנגד אותו אדם על מנת להעמידו לדין. 

בהמשך התפתחה הפסיקה ובית המשפט העליון קבע לעניין טענת הסוכן המדיח במסגרת טענת הגנה מן, כי שעה שמצאו כי אותה רשות מעורבת בעבירה על ידי עידוד אקטיבי של המודח לביצועה, מצב כזה יקים תשתית לטעון טענת הגנה מן הצדק. 

ההלכה היא כי “ייתכן שבנסיבות חריגות, קיומה של הדחה עובדתית או מעורבות אחרת של גוף פרטי תצדיק ביטול כתב אישום או הפסקת הליך פלילי. זאת אם נוצרת סתירה מהותית לעקרונות של צדק והגינות משפטית.

להשקפתי, טבעי הוא כי “הדחה” עובדתית תמצא את מקומה בהגנה מן הצדק, אך לא בהגנה מפני אחריות פלילית. שהרי הראשונה בוחנת את ההליך הפלילי במנותק משאלת האשמה של הנאשם, ומאפשרת להביא לביטולו של ההליך ללא בחינת קיומן של כל יסודות העבירה הפלילית. לכן, הפסקת הליכים ולא זיכוי מאשמה – פטור ממשפט ולא מאחריות פלילית”. (רע”פ 1201/12 קטיעי ורע”פ 7589/12 מאיר)

סוכן סמוי וסוכן מדיח

כמה נקודות הנוגעות למדיניות התביעה בתיקי סוכן (מתוך הנחיית פרקליט המדינה מס’ 14.6)

  • כל בקשה להפעלת סוכן סמוי תובא לאישור הפרקליטות, גם אם מדובר באדם שאין נגדו תיקים פליליים בפרקליטות. 
  • פרקליט לא יפסול לחלוטין את האפשרות להפעיל סוכן רק משום שקיים נגדו מאסר על תנאי לדוגמה, בעבירות סמים, אלא יש לבחון כל מקרה לגופו. 
  • השאלה אם פרקליט ילווה את התהליך בהפעלת הסוכן, לפחות בשלבים הקריטיים, תלויה בהיקף פעילותו של הסוכן, בחשיבות הפעילות וביכולתה הלוגיסטי של הפרקליטות להיערך לכך. 
  • אם המשטרה מגלה כי סוכן סמוי מעד במהלך תקופת הפעילות או חרג מההוראות שניתנו לו, והמשיך לבצע עבירות, יש לשקול מיידית את הפסקת הפעלתו, ולעדכן את פרקליט המחוז על כך.. פרקליט המחוז יחליט בדבר המשך הפעלת הסוכן לאחר שיבחן את הנסיבות בכללותן. 
  • המשטרה תקפיד להעביר לפרקליטות את כל חומרי החקירה שנאספו על ידי הסוכן, לרבות חומר מודיעיני. בנוסף, על המשטרה לתעד בכתב ולפרט את כל פעולות החקירה שנעשו במהלך המבצע.
  • במקרה בו המשטרה מבקשת מפרקליט מחוז לסגור תיק של סוכן או ליתן לו מעמד של עד מדינה, שעה שלאותו סוכן ישנם תיקים פעילים במחוז אחר, יתאם פרקליט המחוז את סגירת התיקים נגד הסוכן עם פרקליט המחוז בו קיים התיק הפעיל. 

לאחר שהבאנו את החשיבות הכלי שנקרא “סוכן סמוי” והשימוש הנפוץ בכלי זה על ידי המשטרה והפרקליטות לצורך פיענוח פשעים חמורים.

ניתן להבין את החשיבות בבחירת עורך דין פלילי אמין ומקצועי שייעץ וייצג אותך בתיק סוכן. 

אם הינכם חשודים בביצוע עבירות בתיק סוכן? זומנתם לחקירה באזהרה? יש מה לעשות! 

עורכת דין הדס עדי כאן בשבילכם. 

לשיחת ייעוץ – צרו קשר בהקדם והימנעו מטעויות נפוצות! 054-7830110

5/5 - 1 הצבעות
Call Now Button
× צריכים עזרה?