עורך דין אלימות במשפחה

עורך דין אלימות במשפחה - עורך דין פלילי הדס עדי

עורך דין אלימות במשפחה – אלימות במשפחה היא עבירה חוצה גבולות גיאוגרפיים והבדלים תרבותיים, ויכולה להתבטא בצורות שונות, היא איננה מוגבלת לאלימות פיזית. אם הינכם חשודים בביצוע עבירת אלימות במשפחה, כל סוג של אלימות, או הוגש נגדכם כתב אישום, אל תתמודדו עם זה לבד, חשוב לקבל ייעוץ מקצועי.

משרד עורכי דין פלילי – הדס עדי, מרכזת עבורכם במאמר מפורט את כל מה שאתם צריכים לדעת על עורך דין אלימות במשפחה.

כמו במדינות רבות אחרות, טיפול במורכבות של עבירות אלימות במשפחה מצריך הבנה מקיפה של החוק והפסיקה, מתחמי הענישה, ודרכי הטיפול והשיקום.

תוכן העניינים

טיפים והמלצות זומנתם לחקירה במשטרה בגין עבירה של אלמ”ב

–        לא להשיב לשאלה של החוקרים עד שאפשרו לכם ליצור קשר עם עורך דין

–        בחירת עורך דין – חובה לבחור עורך דין המתמחה בתיקי אלימות במשפחה. עורך הדין יוכל להעריך את מצבך, לספק ייעוץ משפטי ולהדריך אותך בחקירה ובהליך המשפטי.

–        כנראה שהשוטרים יקחו לכם את הטלפון – אל תמסרו את הסיסמה מרצון.

–        אם יש לכם הודעות או תמונות שיעידו לטובתכם תשלחו אותם לעורך הדין שלכם או תבקשו להציגם בחקירה.

–        לא לקיים שיחות מסדרון עם החוקרים, לא בניידת, לא בתא המעצר, ולא בשום מקום שהוא לא חדר החקירות.

–        אם שוטר הציע לכם לספר לו על המקרה “בינו תבינכם” מחוץ לחדר החקירה – אל. תפלו. לזה. ברגע שתסתיים החקירה השוטר יעלה את השיחה על הכתב, ויכול להיות שאפילו הקליט אותכם.

–        אם היה אירוע הדדי, חשוב לציין את זה.

–        אם נחבלת במהלך האירוע ההדדי, ציין את זה, אם נפצעת, פנה/י לטיפול רפואי. באופן כללי רשומות רפואיות יכולות לשמש כראיה רבת ערך בהליכים משפטיים.

סוגי עבירות האלימות במשפחה

  • אלימות פיזית: התנהגות אלימה כלפי בן משפחה, בדרך של שימוש מכוון בכוח פיזי עם פוטנציאל לגרום לנזק, פציעה או מוות.
  • אלימות רגשית או פסיכולוגית: סוג זה מאופיין בהתנהגויות שמטרתן לערער את הערך העצמי, בטחונו האישי, ורווחתו של בן המשפחה. זה יכול לכלול איומים מילוליים, השפלה, הפחדה, מניפולציות ריגשיות, והתנהגויות כפייתית ושתלטנית.
  • אלימות מינית: כוללת כל פעילות מינית או התנהגות מינית שלא בהסכמה שנכפה מצד בן משפחה כלפי בן משפחה אחר. אונס, מעשה מיני לא רצוי, כפייה, וכל צורה של פגיעה מינית ללא הסכמה.
  • אלימות כלכלית: סוג זה של התעללות כרוך בשליטה או ניצול המשאבים המשפחתיים כדי להשיג כוח ושליטה על בני המשפחה או על בן הזוג. זה יכול לכלול הגבלת גישה לכסף, מניעת עבודה מבן הזוג, גניבת כסף או גיוס חובות על שם בן הזוג או הילדים.
  • אלימות דיגיטלית: עם עליית הטכנולוגיה, התעללות דיגיטלית הפכה נפוצה יותר ויותר. זה כרוך במעקב והתחקות בדרך אובססיבית דרך המדיה החברתית או פלטפורמות דיגיטליות אחרות, כדי להטריד, לעקוב, לפקח או לשלוט על בן/בת זוג.
  • הטרדה: מעקב או דפוס התנהגות שמטרתו להטריד או לפקח על אדם, ולגרום לו לחשוש לביטחונו או לביטחונם של אחרים. זה יכול לכלול מעקב אחר הקורבן, שליחת הודעות לא רצויות או הופעה ללא הזמנה בביתו או במקום העבודה שלו. (במרבית מהמקרים מדובר בזוג שנפרד, אך ההגדרה של “בני זוג” חלה גם על בני זוג לשעבר).
  • בידוד: חלק מפעולות אלימות במשפחה יכולות לבוא לידי ביטוי באופן שבו הצד האלים נוהג לבודד את בן זוגו או ילדיו מחברים, משפחה או רשתות תמיכה, כאמצעי להשגת שליטה על בני המשפחה או בן/בת הזוג. פעולות שכרוכות בהגבלת האינטראקציות החברתיות של בן/בת הזוג, ניתוק אמצעי התקשורת שלהם או מניעת יציאתם מהבית.

לעיתים קרובות צורות האלימות או ההתעללות יכולות לחפוף, והקורבן עלול לחוות יותר מסוג אחד של התעללות בו-זמנית. בנוסף, אלימות במשפחה יכולה להתרחש בכל סוג של מערכת יחסים, ללא קשר למין, נטייה מינית, גזע או מצב סוציו-אקונומי.

חשיבות הייצוג המשפטי

באופן טבעי עבירה של אלימות במשפחה מסווגת כעבירה חמורה יותר מעצם הפגיעה גם בקורבן וגם בתא המשפחתי, ולכן אם מצאתם עצמכם חשודים או מואשמים בעבירת אלימות במשפחה, יש חשיבות עליונה להיעזר בעורך דין שבקיא בתחום, מקצועי ובעל ניסיון. עורך דין המתמחה בתחום זה יכול לספק את ההכוונה הטובה ביותר בעבור הלקוח שלו, ליווי צמוד בהליך המשפטי המורכב, והשגה של תוצאות עונשיות אידיאליות.

כמה טיפים בבחירת עורך דין אלימות במשפחה

שרוצים לבחור עורך מקצועי שמבין באלימות משפחה יש כמה דברים שכדאי לבדוק:

  1. ידע משפטי – תיקי אלימות במשפחה יכולים להיות מורכבים, ולכלול ניואנסים והליכים משפטיים שונים. לעורך דין פלילי המתמחה בתיקי אלימות במשפחה יש ידע על חוקים ותקדימים רלוונטיים. עורך דין המתמחה בעבירה זו יוכל לספק ללקוח הגנה בצורה יעילה יותר, ולספק לחשוד את ההגנה הטובה והאידיאלית ביותר.
  2. מקצועיות– עורך דין פלילי יעריך ביסודיות את פרטי התיק, לרבות ראיות, עדויות, טיפול, סיכון מול סיכוי. על סמך ניסיון, הם יכולים לפתח תוכנית הגנה אסטרטגית המותאמת לנסיבות הספציפיות של המקרה. זה עשוי לכלול ערעור ראיות, חקירת עדים או משא ומתן עם תובעים להפחתת האשמות או העונשים.
  3. חתירה לתוצאות עונשיות מקלות, אם בכלל –  הרשעה בעבירת אלימות במשפחה עלולה לגרום לתוצאות עונשיות חמורות, כולל מאסר בפועל, מאסר בעבודות שירות, פיצויים, צווי מניעה, ואובדן זכויות הוריות. עורך דין פלילי מנוסה ידע להגיע לענישה מופחתת, אפילו להביא לביטול או הפחתת האישומים באמצעות משא ומתן עם הצד השני והובלת התיק להסדר טיעון מקל או הצגת הגנה חזקה בבית המשפט וניהול התיק עד הסוף.
  4. יסודיות – עורך דין יסודי יטרח להסביר את האשמות לנחקר או לנאשם, ויבין דרכו את המקרה באופן מפורט ויסודי, יעבור על תיק החקירה והראיות וישאף להשתמש בכל הכלים המשפטיים העומדים לרשותו. הסבר לנחקר ולנאשם על ההשלכות של האשמות באלימות במשפחה עשויות להיות השפעה משמעותית על חייו האישיים והמקצועיים של החשוד או הנאשם, ואף להוביל לסטיגמות חברתיות ולפגיעה במוניטין. עורך דין פלילי יסודי לא רק יספק ייצוג משפטי אלא גם יציע תמיכה רגשית מקיפה עבור הלקוח שלו.
  5. מניעת הפללה עצמית – מי שמואשם באלימות במשפחה עלול לומר או לעשות דברים שעלולים להפליל אותו, ולפגוע בתיק לאורך החקירה. בחירת עורך דין פלילי נכון, ייעץ ללקוח מה עליו לומר ולעשות כדי להימנע מהפללה עצמית, תוך שהוא מוודא שהצהרותיו עומדות בקנה אחד עם אסטרטגיית ההגנה שלו.

צרו קשר עוד היום עם עורכת דין הדס עדי לייעוץ בעניין אלימות במשפחה – זמינות 24/7 חייגו: 054-7830110

מחיקת רישום פלילי אלימות במשפחה

מרבית התיקים במשטרה שנפתחים בעקבות תלונות בגין עבירות של אלימות במשפחה, נסגרים, ולרוב כשתיק נסגר הוא אינו נסגר מחוסר אשמה, כך שגם הרישום בעניינכם נותר נקי, אלא נסגר בעילה של “חוסר ראיות” או במילים אחרות – כתם שמלווה אותכם, ולרוב גם אותו אירוע חלף והזוגיות פורחת חזרה, אך הרישום נותר.

תיקים המסווגים כתיקי אלימות במשפחה כמעט אף פעם לא יסגרו בעילה של “נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדה לדין ובטח ובטח שלא מ”חוסר אשמה”

מה הסיבה לכך?

בתיקי אלימות במשפחה, שעה שמוגשת תלונה במשטרה, כמעט ואין אפשרות לסגור את התיק בעילה אחרת שאינה עילה של “חוסר ראיות”,  שהרי סעיף העבירה עליו נחקר החשוד,  אינו מן הסעיפים הנכללים  בעילת  הסגירה  “נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדה לדין”.  וברי, כי  לא יסגרו  את התיק בעילת  “חוסר אשמה” , שהרי במקרה כזה היו נאלצים לחקור את המתלונן/ת על תלונת שווא ומסירת ידיעה כוזבת. הפרקליטות נמנעת מסגירת התיק בעילות אלו כאשר מדובר על תיק אלימות במשפחה.

אז איפה בעצם הכל מתועד? 2 מקומות עיקריים

  1. המרשם המשטרתי – הוא רישום פנימי אותו מנהלת המשטרה, וכולל מידע על תיקי חקירה המיועדים לבירור דין ותיקים שנסגרו בעילות שאינן “חוסר אשמה”.
  2. המרשם הפלילי – מרשם נוסף אותו מנהלת המשטרה, וכולל מידע על הרשעות בבית המשפט.

האם המידע חשוף? התשובה היא כן. קיימים גופים מסוימים המפורטים בחוק וזכאים, לקבל מידע מהמרשם. ראו “תעודת יושר”.

דרכים למחיקת רישום על עבירת אלימות במשפחה

דרך המלך למחיקת רישום פלילי היא באמצעות הגשת בקשה ל”שינוי עילת סגירה”.

הדרך השניה היא “בקשה לביטול רישום משטרתי” – אותה ניתן להגיש לראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה, כאשר הנתונים שיילקחו בחשבון הם:

א.     נסיבותיו האישיות של מבצע העבירה

ב.     הזמן שחלף מיום ביצוע העבירה – תנאי חובה

ג.      חומרת העבירה

ד.     מהות העבירה

ה.     גילו של מבצע העבירה

מה ההבדל בין הדרכים?

בבקשה לשינוי עילת סגירה, אין פקטור לחלוף הזמן או לגילו של מבצע העבירה. מדובר בעבודה מקיפה על מנת להוכיח כי עילת הסגירה בגין עבירת האלימות במשפחה היא “חוסר אשמה”. עורך הדין  יבחן את הראיות בקפידה, וינסה לשכנע את מי מקבל ההחלטות, שעל התיק להיסגר בעילה של “חוסר אשמה”.

זאת להבדיל מבקשה ל”ביטול רישום משטרתי”  או “מחיקת רישום” – בה אין מחלוקת על שינוי עילת הסגירה אלא פניה לרשויות בבקשה למחיקה בשל נסיבות פרטניות של מבצע העבירה והתיק.

יוער לעניין זה כי קיצור תקופת ההתיישנות לצורך מחיקה הינה בסמכות של נשיא המדינה וניתן להגיש בקשת חנינה לנשיא.

חשוב מאוד לשים לב לפני שאתם רצים להגיש בקשות, המשמעות של “מחיקה” היא בצמצום מספר הגורמים הזכאים לקבל את המידע עליכם, על פי חוק ולא מחיקת הרישום באופן פיזי מהמרשם. ראו “תעודת יושר”.

כיום, לא ניתן לגשת למשטרה ולבקש את רישום הפלילי בעניינכם אלא רק לעיין בו על גבי צג המחשב בתחנת המשטרה.  אך תוכלו לקבלו באמצעות עורך דין.

צרו קשר עוד היום עם עורכת דין הדס עדי לייעוץ בעניין אלימות במשפחה – זמינות 24/7 חייגו: 054-7830110

עורך דין אלימות במשפחה – תשובות לשאלות נפוצות

עורכת דין הדס עדי אשר מתמחה בדיני אלימות במשפחה עונה לשאלות נפוצות בנושא:

התוצאות האפשריות של הגשת כתב אישום על אלימות במשפחה יכולות להיות חמורות מאוד. אם תורשע, עלולות להיות לכך השלכות פליליות כגון מאסר, קנסות כספיים גבוהים, צוי הרחקה להתחייבות  לעבור טיפול. הרשעה לא נגמרת בעונש, היא עלולה להשפיע לרעה על חייך האישיים והמקצועיים, לכן חשוב להיוועץ בעורך דין מנוסה בתחום הפלילי כדי להבין את הסיכונים.

ייתכנו מצבים בהם ניתן לבקש את ביטולו או שינויו של צו הרחקה, לרוב יבקשו הצדדים צו הדדי. עורך דין פלילי שמתמחה בעבירות אלימות המשפחה יוכל לסייע בהגשת בקשה מתאימה לבית המשפט ולנמק מדוע יש לבטל או לשנות את הצו. הנימוקים יכולים להיות חילופי נסיבות, שיקום מוצלח ועוד שלל סיבות. עם זאת, חשוב לזכור כי לעתים קרובות בתי המשפט נרתעים מלבטל צווי הרחקה במקרים של אלימות במשפחה.

אמנם לא בכל עבודה חלה חובה חוקית לגלות, אך יש חשיבות לגילוי נאות אם הוגש כתב אישום פלילי בעניינך. כמובן שלא כדאי שהידיעה תגיע למעסיק בדרך אחרת, שכן אם הידיעה תגיע מכם, גם תוכלו לשתף את הצד שלכם בסיפור מה שיוכל לסייע למעסיק בהבנת נסיבות המקרה ולמנוע בעתיד התפתחויות בלתי רצויות. עם זאת, חשוב לשקול את הצורך במידע בהתאם לנסיבות התעסוקה ולהיוועץ עם עורך דין בנוגע לאופן הצגת המידע.

באופן כללי אלימות במשפחה קיימת בכל המגזרים, ובכל חברה, גם הליברלית ביותר. יחד עם זאת, לפי מחקרים ונתונים שפורסמו בקרב הציבור, שיעורי האלימות במשפחה, שנבחנו בחברה הערבית בישראל ביחס לחברה היהודית גבוהים יותר:

דו"ח מבקר המדינה מ-2020 העלה כי בשנת 2019, 28.1% מהנשים הערביות שהיו זכאיות לסיוע מקלטים לנפגעות אלימות, לעומת 15.2% מהנשים היהודיות.

לפי נתוני משרד הרווחה, בשנת 2021 כ-63% מכלל המקרים של אלימות במשפחה שטופלו היו במגזר הערבי, למרות ששיעור האוכלוסייה הערבית בישראל עומד על כ-21%.

מחקרים מצביעים על כך ששיעור הנשים הערביות שחוות אלימות במשפחה גבוה פי 2-3 מהשיעור בקרב נשים יהודיות, גם אם לא דווחו.

ארגונים לזכויות נשים ערביות מעריכים כי רק כ-5% מהנפגעות אלימות פונות למקלטים ולמרכזי הסיוע, כלומר שיעור האלימות האמיתי גבוה אף יותר.

הסיבות לנתונים הגבוהים נעוצות בין היתר, בגורמים תרבותיים, חברתיים וכלכליים, שכוללים עמדות מסורתיות לגבי תפקידי המגדר, ופחד מפגיעה בכבוד המשפחה.

חשוב לציין שתופעת האלימות במשפחה קיימת בכל חברה בישראל, אך הנתונים מצביעים על היקף תופעה חמורה במיוחד בקרב האוכלוסייה הערבית.

כמו כל כתב אישום, לבטל כתב אישום על עבירות אלימות במשפחה זה מורכב אך אפשרי בייחוד אם מתקיים אחד מאלו:

הגנה עצמית - אם המעשה נעשה לשם הגנה עצמית, ניתן לטעון זאת בפני בית המשפט. חשוב להציג ראיות תומכות.

היעדר אשמה - אם ניתן להוכיח שהאירוע המיוחס בכתב האישום לא התרחש או שהנאשם לא היה מעורב.

פגם בהליכים - אם היו ליקויים משמעותיים בהליכי החקירה, איסוף הראיות או הגשת כתב האישום, ניתן לטעון לביטולו של כתב האישום.

חשוב לזכור שביטול כתב אישום דורש ניתוח משפטי יסודי של הראיות והנסיבות על ידי עורך דין פלילי מנוסה בתחום.

ניתן להגיע להסדר טיעון בכתב אישום שהוגש בגין עבירות אלימות במשפחה, כמו בכל עבירה באמצעות כמה דרכים:

פגישה עם התובע - ניתן לנסות ולהגיע להסכמה עם התובע על הסדר טיעון שיכלול הקלות מסוימות.

דיון גישור - לעיתים בתי המשפט מפנים להליך גישור, שבו הצדדים מנסים להגיע להסכמות תוך הידברות ובסיוע גורם מתווך.

טיעון לקולא - באמצעות הסנגור, ניתן להציג טיעונים לקולא כדי לשכנע את בית המשפט להקל בעונש.

חשוב לציין שהסיכויים להסדר טיעון תלויים גם בחומרת העבירות, בעברו הפלילי של הנאשם ובשיתוף הפעולה שלו עם רשויות החוק. לעיתים גם הקורבן משפיע על ההחלטה. מומלץ להיוועץ בסנגור מנוסה לקבלת ייעוץ ספציפי למקרה.

ההתיישנות על עבירות אלימות במשפחה, ככלל העבירות, משתנה בהתאם לחומרת העבירה ולסוגה, ובהתאם לסוג ההליך הנדרש. התיישנות בהליך האזרחי שונה מהתיישנות בהליך הפלילי.

התיישנות עבירות ועונשים לפי סעיפים 9 + 10 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], תשמ"ב-1982

התיישנות עבירות (סעיף 9)

כאשר אין סעיף בחוק שאומר אחרת, באופן כללי, אין להעמיד לדין אדם על עבירה שביצע, שחלפו לגביה:

  1.  בפשע שדינו מיתה או מאסר עולם – שלושים שנים
  • על אף האמור בסע' 1, ניתן להעמיד אדם לדין, אם בחלוף 15 שנים מיום ביצוע העבירה טרם אותר החשוד ובידי הרשות החוקרת יש ראיה המהווה אמצעי זיהוי ביומטרי כמפורט בחוק (אמצעי ביומטרי - מאפיין אנושי פיזיולוגי ייחודי, הניתן למדידה ממוחשבת), שיש יסוד סביר להניח שיש בה כדי להוכיח את זהות החשוד או את הקשר בין החשוד לביצוע העבירה – ובלבד שלא עברו 23 שנים מיום ביצוע העבירה.
  1. בפשע שדינו שבע שנות מאסר ומעלה, והוא עבירה המנויה בתוספת הראשונה ב' – 15 שנים
  2. בפשע אחר – עשר שנים
  3. בעוון – חמש שנים
  4. בחטא – שנה אחת
  5. בעבירות לפי החוק בדבר מניעתו וענישתו של הפשע השמדת עם, ולפי החוק לעשיית דין בנאצים ובעוזריהם– אין התיישנות.
  6. בעבירות רצח ורצח בנסיבות מחמירות לפי סעיפים 300 ו-301א לחוק העונשין – אין התיישנות
  7. בעבירת ניסיון לרצח לפי סעיף 305 לחוק העונשין, ובעבירה של קשר לפי סעיף 499 לחוק האמור לעבור עבירה כאמור או עבירות רצח ורצח בנסיבות מחמירות, שבוצעו כלפי מי שכיהן כראש הממשלה בעת ביצוע העבירה – אין התיישנות.

התיישנות עונשים (סעיף 10)

עונש שהוטל לא יתחילו בביצועו, ואם נפסק ביצועו לא ימשיכו בו, אם מיום שפסק הדין נעשה לחלוט, או מיום ההפסקה, הכל לפי המאוחר יותר, עברו –

  • בעבירת פשע – עשרים שנים;
  • בעבירת עוון – עשר שנים;
  • בעבירת חטא – שלוש שנים.
  • אין התיישנות של העונש בעבירות שאין בהן התיישנות.

צרו קשר עוד היום עם עורך דין הדס עדי שמתמחה בדיני אלימות במשפחה

 בהחלט, בכל עבירה, לא רק בעבירות אלימות. סרטוני וידאו שתיעדו אלימות הם ראיות חזקות ומשמעותיות מאוד בהרשעה. אך חשוב לזכור שגם הראיה הזו תיבחן בקפידה על ידי עורך דין שמתמחה באלימות במשפחה.

5/5 - 4 הצבעות
Call Now Button
× צריכים עזרה?