עורך דין נוער

עורך דין נוער ועורך דין קטינים

עורך דין נוער

עורך דין נוער, העוסק בייצוגו המשפטי של מי שביצע עבירות בהיותו קטין, נדרש לגלות רגישות יתרה בתיקים מסוג זה. הואיל ומדובר בתיקים בעלי מורכבות שונה בשל גילו של מבצע העבירה, ועלולים להיות בעלי השלכות אשר עלולות לפגוע בעתידו של הקטין, חשוב להתייעץ עם עורך דין לנוער בקיא ומנוסה בתחום. 

מי הוא קטין לפי החוק? 

קטין הוא כל מי שגילו ביום ביצוע העבירה הוא מעל גיל 12 ועד גיל 18. 

אין אפשרות להעמיד לדין קטינים מתחת לגיל 12 הואיל וההנחה הרווחת הינה כי ילדים מתחת לגיל זה, אינם בגירים עדיין או בשלים דיים כדי להבין את הפסול במעשיהם, חומרת העבירות  וההשלכות הפליליות. 

השוני בין ההליכים בין בגירים לקטינים נובע מההבנה כי בני נוער, עד גיל 18, עדיין מתעצבים, ועיקר תכליתו של ההליך המשפטי הוא שיקום, בדרך של התערבות הרשויות אשר תקטע את ההתנהגות השלילית ותחולל שינוי חיובי בחייו של הקטין. 

הגישה הכללית כלפי קטינים הינה סלחנית יותר, ומטרתה לנסות ולהוציא את הקטין ממעגל העבריינות באמצעות תוכניות חינוכיות ושיקומיות. 

עורך דין נוער וחסיון ההליך

כחלק מהניסיון לשמור על הקטין, ובשונה מבית משפט לבגירים, בבית משפט לנוער, כל ההליכים חסויים וזאת במטרה לשמור על פרטיותם תוך הימנעות מרבית מפגיעה בעתידם. בית משפט לא ירשיע קטין לאחר שמצא כי הוא אשם בביצוע עבירה אלא יקבע כי ביצע את העבירה ויפנה אותו לשירות המבחן לנוער לפני שיקבע האם יש להרשיעו, זאת לאחר שהקטין, ביחד עם עורך דינו, יחליטו כיצד הדרך הנכונה ביותר לקדם את עניינו. 

על-כן יש חשיבות שעורך דין נוער ידע לנווט את התיק משפטית כדי להביא לתוצאה המיטיבה ביותר עם הנער תוך צמצום הפגיעה בעתידו

החוקים העיקריים במשפט הפלילי, המסדירים את סוגיות הקטינים והנוער במשפט הפלילי: 

  • חוק הנוער (טיפול והשגחה), התש”ך – 1960
  • חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל”א – 1971.

עורך דין לנוער ושירות המבחן לנוער

עורך דין נוער הוא עורך דין עם ניסיון בעבודה מול שירות המבחן לנוער. ייצוג בני נוער שונה מהותית מייצוג בגירים שכן המעטפת המשפטית והסוציאלית בבית משפט לנוער בנויה באופן שבו יתאפשר שיקומם המיטבי של בני נוער, תוך דרכי טיפול ומניעה ממעורבותם בפשיעה עתידית. 

ההליך כולל עבודה מול קצין מבחן המכיר את הנער ומלווה אותו בדרכו הטיפולית, ומתפקידו לדווח אודותיו לבית המשפט. 

ישנה חשיבות רבה לעבודה עם עורך דין נוער המבין את מורכבויות ההליך לצד המסגרת הטיפולית. העדר רצף טיפולי והימנעות משילובו של הנער במסגרות האפשריות, עלולים לגרום לו נזק, על אחת כמה וכמה אם הקטין ישובץ למסגרת לא תואמת את נסיבותיו האישיות או את נסיבות העבירה, וזאת בשל עומס של הרשויות או בחירת עורך דין לנוער שאינו בקיא דיו בחוק הנוער או בהליך. 

עורך דין קטינים – אתגרים שכדאי להכיר בתהליך

עורך דין קטינים הוא עורך דין עם ניסיון מול בני נוער והבנה כי ההתנהלות מולם היא שונה. עורך דין לנוער אמון על הגשמת היעדים המשפטיים באופן הרגיש ביותר מול הקטין ומשפחתו. ההליך הפלילי מהווה נקודת משבר בחייהם של נאשמים אשר תוצאותיו עלולות להיות הרסניות. עורך דין נוער ידע לתת מענה משפטי ורגשי לקטין, ולהנגישו לנער באופן היוצר שפה משותפת. עורך דין לנוער ידע להתמודד עם אתגרים הייחודיים לבני נוער, בין אם בלימודים, בעבודה, בהליך הגיוס או בתעסוקה עתידית. 

זכויות קטינים בהליך חקירה – נקודות שחשוב לדעת

  • כאשר קטין מובא לתחנת משטרה קיימת חובת לפי חוק לעדכן את אחד מהוריו או קרוב של הקטין, ללא דיחוי. על הקצין הממונה על החקירה ליידע את הקטין כי בכוונתו לעדכנם, אלא אם הקטין הביע התנגדות לכך מנימוק סביר. 
  • הקטין רשאי לשמור על זכות השתיקה במהלך חקירה.
  • החוקר יודיע לקטין שחשוד בעבירה, בלשון המובנת לו תוך התחשבות בגילו ובבגרותו, על זכותו להיוועצות עם עורך דין לנוער או עם אחד מהוריו או עם קרוב, ביחידות. 
  • זכותו של הקטין כי אחד מהוריו או קרוביו יהיו נוכחים במהלך חקירתו, למעט במקרים חריגים (לדוגמה – מקרים בהם מעורבים קטינים נוספים וחשיפת זהותם בפני ההורה או הקרוב עלולה לפגוע בהם ובפרטיותם).
  • כבר בתום החקירה במשטרה יופנה הקטין לשירות המבחן לנוער, שם ייחקר ע”י קצין מבחן לנוער.
  • קצין או שופט לא יחליט על מעצרו של קטין אם ניתן להשיג את מטרת החקירה בדרך שפגיעתה בחירותו של הקטין פחותה.
  • קטין לא ייחקר בשעות הלילה למעט במקרים חריגים. 
  • קטין עצור יוחזק במקום מעצר ייחודי לקטינים, וככלל, לא יוחזק קטין במעצר עם בגירים. 
  • קטין עצור, ומתחת לגיל 14 שנים, יובא בפני שופט מעצרים לא מעבר ל- 12 שעות מרגע מעצרו או תוך 24 שעות לאחר מעצרו אם מלאו לקטין 14 שנים.

עורך דין נוער מומלץ – ככה תבחרו

בזירה המורכבת והטעונה מבחינה רגשית בכל הקשור בעבריינות ופשיעת נוער, מציאת הייצוג המשפטי המתאים לילדכם היא חשיבות עליונה. משרדנו מתחייב ומבטיח יחס הוגן וחומל לבני נוער המתמודדים עם אתגרים משפטיים, תוך הבנה בחשיבות במתן מענה לצרכים הייחודיים של נאשמים צעירים במערכת המשפט.

אחת מנקודות החוזקה המרכזיות של משרדנו היא היכולת ליצור אמון וקרבה עם לקוחותיו הצעירים. אנו מבינים את האופי העדין של עבודה עם קטינים ומכירים בכך שייצוג יעיל דורש יותר מסתם מומחיות משפטית. משרדנו לוקח את הזמן להקשיב ללקוחותיו, ומבטיח שנקודות המבט שלהם נשמעות ומובנות. 

גישה אמפתית זו מטפחת מערכת יחסים חזקה של עורך דין-לקוח, ומספקת בסיס איתן לבניית הגנה איתנה.

באולמות בית המשפט, משרדנו ידוע בעקשנותו ובחושיו האסטרטגיים. המשרד משלב הבנה עמוקה בדיני נוער ומתעדכן קבוע בהתפתחויות המשפטיות האחרונות. ידע מקיף זה מאפשר למשרדנו לנווט בנבכי מערכת המשפט לנוער בצורה יעילה.

משרדנו תומך בשיקום של הנער שמעד. המשרד פועל ללא אות להבטיח שלקטינים העומדים בפני אתגרים משפטיים תהיה גישה למשאבים ולתכניות התומכות בשיקומם והשתלבותם מחדש בחברה. מחויבות זו משקפת את אמונתנו בפוטנציאל לשינוי חיובי בחייהם של קטינים שהסתבכו עם החוק, צרו קשר עוד היום לשיחת ייעוץ.

עד גיל 14 לא ניתן להטיל על הקטין עונש מאסר. בטרם מעמידים לדין קטין שטרם מלאו לו 13 שנים, יש להתייעץ עם קצין מבחן.

לא ניתן להגיש קובלנה פלילית נגד קטין שטרם מלאו לו 14.

גיל האחריות הפלילית הוא גיל 12 ומעלה, ולכן ניתן לחקור קטין שמלאו לו 12 שנים תחת אזהרה, לפתוח תיק פלילי נגדו, ואף להעמידו לדין. לא ניתן להטיל עונש מאסר בפועל. אך כן ניתן לעצור את הקטין לצורכי חקירה ובצו שופט.

חקירת קטין במשטרה תעשה תוך שמירה על כבודו ועל האפשרות לשקמו, התחשבו בזכויותיו של הקטין, הפעלת סמכויות או נקיטת הליכים כלפיו, ייעשו מתוך התחשבות בגילו ובמידת בגרותו.

ככלל התשובה היא כן, ישנם חריגים שמצוינים בחוק ובנהלי המשטרה. הודעה להורה הקטין ואם לא השיגו את ההורה אז לאדם אחר על הפעלת סמכויות או נקיטת הליכים כלפיו, היא החובה.

על המשטרה לעשות מאמץ סביר ליצור קשר עם ההורה או עם אדם שקשור לקטין ולהודיע לו על ההליך וכן לקבל את עמדתו בעניין ההליך או לאפשר לו להיות נוכח בו.

כן. חל חסיון על פרטיו על הקטין בכל שלב משלבי ההליך הפלילי.

ככלל התשובה היא לא. חקירות קטינים הן חקירות שנעשות ע"י חוקר נוער. על השוטר להיות רגיש לסיטואציה, לגילו של הקטין ולרמת בגרותו, ולכן שוטרים אלה עוברים הכשרה מיוחדת על מנת לחקור קטין.

לעניין זה חשוב להדגיש שהחוק ונהלי המשטרה, מאפשרים לקצין מוסמך להתיר לשוטר שאינו חוקר נוער לחקור את הקטין. שוטר שאינו חוקר נוער, והותר לו לחקור קטין, יחקור את הקטין לפי הכללים הקבועים בנהלי המשטרה, ויעביר את חומר החקירה לקצין המוסמך כדי שיעבירו לחוקר נוער להמשך הטיפול.

שימו לב! חקירת ילדים מתחת לגיל 12 תעשה בידי חוקר ילדים.

כמובן שהכל תלוי בסוג העבירה ונסיבותיה, אך כאשר המשטרה מזמנת את הקטין, עליה לעשות זאת בידיעת הוריו.

קטין שטרם מלאו לו 14 שנים – השעות המותרות לחקירה הינן 07:00 עד 20:00 קטין שמלאו לו 14 שנים – שעות החקירה הן 07:00 עד 22:00.

כן. מותר לעכב קטין שהוא עד לצורכי חקירה, אך חלה חובה לעדכן על כך את הוריו של הקטין או כל אדם אחר שקשור לקטין.

אבל חשוב לזכור – הקטין יכול לבקש, החוקר אמור לבחון זאת, אך בנסיבות מסוימות יהא החוקר רשאי לסרב לבקשת הקטין. אם הקטין סירב והסירב התקבל, הודעה על החקירה תימסר לעובד סוציאלי שמונה לפי חוק, לכל המאוחר עם תום החקירה, והוא רשאי להורות, על אף בקשת הקטין, כי תימסר הודעה להורה, אם סבר כי טובת הקטין מחייבת זאת.

ככלל התשובה היא כן. אחד מהתנאים לעדכון הוריו של הקטין, הוא כי הקטין אינו מסרב לעכנם.

 

באותה דרך בה מוגשת בקשה לסגירת תיק של בגיר, רק שבמקרה של קטינים, לפני ההחלטה על סגירת תיק חקירה בעניינו של קטין שהוא חשוד או להחלטה על העמדתו לדין יש צורך לקבל חוות דעת מקצין מבחן בעניין הקטין.

חשוב לזכור! לא מעמידים לדין קטין חשוד, שביום הגשת כתב האישום מלאו לו 12 שנים אך טרם מלאו לו 13 שנים, אלא לאחר התייעצות עם קצין מבחן.

5/5 - 2 הצבעות
Call Now Button
× צריכים עזרה?