עבודות שירות

עבודות שירות - שכר, מה החוק אומר ומה חייב להכיר

עבודות שירות מה חייב לדעת?

עבודות שירות – בשנים האחרונות, חיפשה מערכת המשפט הפלילי בישראל גישות חלופיות לאמצעי ענישה מסורתיים. גישה אחת בולטת היא ענישה בדרך של עבודות שירות. כעורך דין פלילי מחייב להישאר מעודכנים לגבי גישות המשפט המשתנות, מתחמי ענישה, והלכות חדשות, הקשורות לכל הנוגע בענישה בדרך זו. במאמר זה נבחן את מטרת הענישה הזו ונגלה מידע מעניין ומעודכן.

מטרת השימוש בעבודות שירות ככלי ענישה

המטרה העיקרית של חלופה זו נועדה בעיקר להוזיל את העלות הגבוהה של מאסרים לטווח קצר, ע”י גזירת עונש זה. בית המשפט רשאי לגזור על נאשם עד 9 חודשים שירוצו בדרך של עבודות חרף מאסר מאחורי סורג ובריח. על הנאשם להסכים לרצות את עונשו בדרך זו, ואם הסכים, התנאי הבא הוא קבלת חוות דעת בעניינו של הנאשם מטעם הממונה על עבודות השירות.

הפסקה מנהלית  –  ומה השכר?

העבודה מתבצעת מחוץ לכלא במוסד ללא כוונת רווח, כגון בתי אבות, מוסדות סיעודיים, בתי חולים, בתי תמחוי, בתי קברות, ועוד. העבודה איננה מתוגמלת בשכר.

במידה והנאשם אינו עומד בתנאי הריצוי שנקבעו במסגרת גזר הדין, המונה רשאי להפסיק את עבודות השירות והנאשם ימשיך לרצות את עונשו בכלא.

  • עורך דין הדס עדי מסבירה בצורה מקצועית על עבודות שירות והחוק:

חוות דעת ממונה על עבודות שירות

חוות הדעת מתבססת על שיקולי התאמה, כלומר האם הנאשם מסוגל לעסוק באותם עבודות המוצעות במסגרת עבודות השירות, ומבחינה גופנית – האם יוכל לעבוד במשך 8.5 שעות 5 ימים בשבוע. כחלק מחוות הדעת, נערכות בדיקות מודיעיניות ובטחוניות בעניינו של הנאשם.

קריטריונים לזכאות – הממונה בוחן בקפידה את זכאותם של נאשמים לעונש עבודות שירות. בין יתר השיקולים, נלקחים בחשבון גורמים כמו: אופי העבירה, עברו הפלילי של הנאשם, וההשפעה הפוטנציאלית על הקהילה. מגוון העבירות בהן ניתן להטיל ענישה בדרך של עבודות שירות, הן רבות ומגוונות.

יישום ופיקוח | הממונה על עבודות השירות

ברגע שמורשע נמצא מתאים לביצוע העונש  ע”י הממונה על עבודות השירות. על הממונה מוטלת האחריות לדאוג לכך שהמורשע יעמוד בתנאי עונשו ויעמוד בדרישות שפורטו בגזר הדין, ובדרישות מקום העבודה בה מבצע את העבודות.

היתרונות של ענישה בדרך של עבודות שירות

  1. הפחתת שיעור הפשיעה החוזרת – מחקרים מראים כי ענישה בדרך של עבודת שירות מצמצמת משמעותית את העבריינות והפשיעה החוזרת וזאת בהשוואה לענישה בדרך מסורתית של מאסר. מאסר בדרך זו היא דרך פוטנציאלית לשבירת מעגל ההתנהגות הפלילית אצל נאשמים.
  2. תרומה לקהילה – על ידי תרומה אקטיבית לרווחת הקהילה, הנאשמים עוברים שינוי חיובי. העבודה מטפחת אצל לא מעט נאשמים את תחושת האחריות ומחזקת את הקשרים עם הקהילה.
  3. עלות מול תועלת – אין ספק שענישה בדרך של עבודת שירות מוזיל עלויות למדינה, ולמוסדות הציבוריים אשר “נהנים מהעובד” ללא תשלום, אך גם לנאשם לא מעט יתרונות, שהרי בסוף כל יום הנאשם שב לביתו ולא לבית הסוהר.  עבודות אלה הם דרך חסכונית ואטרקטיבית עבור מערכת המשפט הפלילי, במיוחד במקרים בהם אין חשש כי ביטחון הציבור יפגע.

מאסר הוא לא הדרך האחרונה!

כעורכת דין אשר נתקלת לא פעם במורכבות של מערכת המשפט הפלילי בישראל, הבנת הניואנסים של ענישה בדרך של עבודת שירות היא חיונית. גישה חלופית זו, מספקת מענה הולם ואנושי יותר לענישה בעבירות מסוימות.

פנו עוד היום ואל תפשרו על העתיד שלכם

עורכת דין הדס עדי – 0547830110

ריכזנו עבורכם מענה מסודר לכל השאלות הפופולריות ביותר בנושא:

כלל, לא ניתן לעבוד בזמן זה, הואיל ומדובר במשרה מלאה, לרוב – ימים א' – ה', 8.5 שעות כל יום. במידה ונאשם רוצה לעבוד בזמן עבודת, עליו לפנות בבקשה לממונה על העבודות.

חשוב להבין – עבודות אלה הן מאסר לכל דבר, וכפי שאסירים לא עובדים בזמן שהותם במאסר, כך גם אסיר שמרצה את עונשו בדרך של עבודות שירותיות.

לרוב מתבצעות בימים א' – ה', בין השעות 08.00/08.30 – 16.30/17.00 – סה"כ 8.5 שעות עבודה.

מי שנשפט לעונש זה במסגרת גזר דין, יכול שיהיה זכאי, אם יעמוד בתנאים, לקצבה מביטוח לאומי. ולעיתים גם אחרי שנפסקות העבודות.

תנאי הזכאות נכון ליום 01.01.24 במוסד לביטוח הלאומי –

-        ימי עבודה מלאים במוסד ציבורי, כפי שנקבע בהחלטה במסגרת גזר הדין

-        אין לנאשם הכנסות או שלנאשם הכנסות נמוכות מהסכום קצבת הבטחת ההכנסה בביטוח הלאומי. על בת זוגו של הנאשם לענות על כל התנאים לזכאות הקצבה.

שימו לב! – ההכנסות של שני בני הזוג יילקחו בחישוב הזכאות.

-        רכב אחד או אופנוע בבעלות הנאשם, ששוויו נמוך מ – 44,611 ₪.

תקופת הזכאות היא בהתאם לתקופה שנקבעה לריצוי העונש במסגרת גזר הדין.

דרכים לקבלת הקצבה: על הנאשם להגיש "תביעה להבטחת הכנסה" לסניף של הביטוח הלאומי באזור מגוריו, ולצרף את כלל המסמכים הרלוונטיים ושנדרשים:

-        אישור מהממונה על ביצוע עבודות שירות

-        טופס תביעה להבטחת הכנסה

חשוב לשים לב כי התשלום אינו רטרואקטיבי, והקצבה תשלום מהחודש בו הוגשה התביעה בפועל. לכן חשוד להגיש כבר מהחודש בו הנאשם החל לבצע את העבודות.

4.2/5 - 5 הצבעות
Call Now Button
× צריכים עזרה?