נפגעי עבירה

נפגעי עבירה עורך דין פלילי הדס עדי

יש המון דברים שצריך לדעת בכל מה שקשור לנפגעי עבירה גם בהיבט הפלילי ולא רק. עורך דין הדס עדי עושה לכם סדר בנושא עם כל המידע ותשובות לשאלות נפוצות שצריך להכיר.

אז מי הוא נפגע עבירה ולמה חשוב שיכיר את זכויותיו?

נפגע עבירה בהליך הפלילי – הוא מי שנפגע באופן ישיר ממעשה של ביצוע עבירה, שהעונש לצידה הוא 3 חודשים ומעלה,  והחוק מעגן את כל זכויותיו בהליך הפלילי. 

שימו לב – אם העבירה גרמה למותו של הקורבן, משפחתו תיכנס בנעליו ותקבל את זכויותיו במקומו.  

חשיבות הכרת הזכויות: בתחום המשפט הפלילי, הכרחי להכיר לא רק בזכויות הנאשם אלא גם בזכויות ובצרכיו של מי שנפגע מעבירה. קורבנות פשע ממשיכים להתמודד עם האירוע גם לאחר הפגיעה ועם שפע של אתגרים, החל מטראומה פיזית ורגשית, ועד לקשיים כלכליים בעקבות טיפולים רפואיים או הפסקת עבודה, ולעיתים אף סובלים מתחושת חוסר ביטחון מתמדת שמלווה אותם ביום יום.

כדי להתמודד עם אתגרים אלה ולהבטיח צדק לכל הצדדים המעורבים בהליך, המחוקק חוקק חוקים ברורים, שכל מטרתם היא להגן ולתמוך בקורבנות פשע ונפגעים. הכרתם והבנתם של החוקים או יותר נכון – הזכויות של קורבן העבירה, היא הכרחית בהליך הפלילי, ורצוי ואף מומלץ שילווה אותכם עורך דין פלילי בעל ניסיון והכרה עם התחום המורכב של חוק זכויות נפגעי עבירה.

זכויות נפגעי עבירה מסגרת משפטית

המסגרת המשפטית של ישראל המעגנת בתוכה את זכויות נפגעי העבירה מצויה בפירוט בחוק נפגעי עבירה שנחקק בשנת 2001. חקיקה מקיפה זו מתווה את הזכויות והזכאויות הניתנות לנפגעי עבירה, ומבטיחה את שילובם והשתתפותם בהליך המשפטי הפלילי.

מעמדו של נפגע עבירה בהליך הפלילי

חשוב להבין שההליך הפלילי נועד לנאשם ולא לקורבן, ולמה? 

שעה שבוצעה עבירה כלפי אדם בגבולות מדינת ישראל, ומדינת ישראל בעצם “כשלה” בהגנה על אותו אדם כלפיו בוצעה העבירה, מי שביצע את העבירה, יאלץ עתה להתמודד עם הליך פלילי בעניינו מול מדינת ישראל ולא מול הקורבן. 

מעמדו של קורבן העבירה הוא מעמד של עד מטעם המדינה. יחד עם זאת, עם השנים החקיקה התפתחה, וכפי שפורט לעיל – כיום, חובה על המדינה לערב את נפגע העבירה בהליך, וזאת על פי חוק.  

שימו לב – לקורבן העבירה יש את האפשרות לתבוע מהנאשם את הנזק שנגרם לו במסגרת הליך אזרחי באמצאות תביעה אזרחית רגילה שפסק הדין ישמש בה כראייה או תביעה אזרחית נגררת להרשעה בפלילים, ובמסגרת התביעה לדרוש פיצוי על הנזק. 

חשוב לזכור כי גובה הפיצוי המקסימלי שניתן לפסוק בהליך פלילי הוא עד 258,000 ₪ לכל עבירה.

מה הזכויות של נפגעי עבירה בהליך פלילי?

מעבר לעובדה כי יש לשמור על כבודו של נפגע העבירה ולהגן ככל שניתן על פרטיותו, יש לדאוג לכך שההליכים בעניינו יתקיימו תוך זמן סביר. אם נפגע העבירה חושש להגיע לדיונים בבית המשפט, הוא יוכל ליצור קשר עם משמר בתי המשפט, 24 שעות לפני הדיון, וידאגו שהוא ימתין באזור נפרד מהנאשם. 

בנוסף ישנן כמה זכויות בסיסיות לנפגעי עבירה, שרצוי לממשן:

  1. זכות לקבל הסבר אודות שלבי ההליך הפלילי
  2. זכות להגיש ערר על ההחלטה לסגור תיק חקירה במשטרה (קישור)
  3. זכות לקבל מידע על ארגונים ומרכזי סיוע לנפגעי עבירה.
  4. זכות לקבל העתק מכתב האישום
  5. זכות להיות נוכח בדיונים בבית המשפט
  6. פיצויים באופן הבא: 
    1. הליך פלילי: לנפגע העבירה יש את האפשרות להגיש תצהיר נפגע עבירה ובמסגרתו לפרט את הנזקים שנגרמו לו. התובע מחויב להעביר את תצהיר נפגע העבירה לעיני השופט ולפני מתן גזר הדין, ויכול לבקש מבית המשפט לפסוק פיצוי לנפגע העבירה
    2. הליך אזרחי: זכות להגיש תביעה אזרחית – ניתן להגיש במקביל להליך הפלילי תביעה אזרחית על נזק שנגרם כתוצאה מהעבירה (מומלץ להמתין להרשעתו של הנאשם בהליך הפלילי).

אילו זכויות קיימות לנפגעי עבירת מין או אלימות?

בעבר, עם או מבלי להתכוון, היה נהוג לשאול את נפגעי העבירה כל שאלה, לרבות שאלות חודרניות שלעיתים מבזות את הנפגע. אותו נפגע, שגם ככה חווה קושי עצום לאזור אומץ ולגשת להתלונן, חווה פגיעה נוספת מטעם הרשויות, ואף לצאת עם תחושה שלא מאמינים לו. כיום, שמים יותר דגש על מתן כבוד לנפגע העבירה והקפדה על זכויותיו.

  • זכות לבחור את מין החוקר במשטרה.
  • זכות שלא ישאלו א נפגע העבירה במסגרת גביית העדות במשטרה או בבית המשפט שאלות על הרגליו המיניים.
  • לקבל הודעה אם החשוד שוחרר.
  • זכות לליווי של אדם נוסף בזמן גביית עדות במשטרה, לפי בחירתו של נפגע העבירה.
  • זכות לקבל מידע על נאשם במאסר – מועד תחילת ריצוי העונש, מועד שחרור, מתי אישרו לו לצאת לחופשה, והודעה אם ברח ממאסר. בנוסף יוכל נפגע העבירה להביע את דעתו על בקשת חנינה שהוגשה לנשיא ע”י הנאשם, בקשה לעיכוב הליכים, ועל האפשרות שהנאשם ישתחרר בשחרור מוקדם.
  • מיד לאחר גזר הדין או לקראת שחרורו של האסיר – ניתן לבקש מבית המשפט שיאסור על הנאשם, אחרי שישתחרר, להימצא בקרבתו של נפגע העבירה. 
  • לנפגע העבירה זכות שלנאשם או לבא כוחו לא ימסרו פרטיו האישיים כולל כתובת, טלפון, מקום עבודה. 
  • לקבל הודעה אם הנאשם שוחרר למעצר בית.
  • להביע עמדה אם נערך בין התביעות לנאשם הסדר טיעון.

פיצויים לנפגעי עבירה פלילית

בית המשפט, שהרשיע נאשם בהליך הפלילי רשאי להטיל עליו, כחלק מעונשו, תשלום סכום פיצויים לטובת נפגע העבירה.

בית המשפט רשאי להורות כי בטרם יוטל העונש, יוגש תסקיר נפגע עבירה, שישקף את מצבו של נפגע העבירה כיום, ולפני המועד שיקבע לטיעוני הצדדים לעונש.

גובה הפיצוי נתון לשיקול דעתו של בית המשפט, ובית המשפט יקח בחשבון את גובה הנזק ואת הסבל שנגרם לנפגע, בהתאם ובכפוף לתקרת הפיצוי בחוק (עד 258,000 ₪ לכל עבירה) קביעת הפיצויים אינה שוללת את זכותו של נפגע העבירה לפעול בהליכים אזרחיים לצורך מיצוי זכויותיו ולתבוע מקסימום פיצוי על כלל נזקיו, כפי שהעריך אותם.

הפיצויים במסגרת ההליך הפלילי ישולמו למדינה והיא תעבירם לידי נפגע העבירה בהליך הפלילי.

נפגעי עבירה, שנפסק על הנאשם בהליך הפלילי לשלם להם פיצוי, יקבלו את הפיצויי באמצעות המרכז לגביית קנסות ואגרות. 

שימו לב – קטינים שהינם נפגעי עבירה, ונפגעי עבירות חמורות ברף גבוה, יהיו זכאים לתשלום מקדמה עד 10,000 ₪ מסכום הפיצוי, שיועבר על ידי המרכז לגביית קנסות. 

אם הינכם נפגעי עבירה, ומעוניינים להכיר את זכויותיכם בהליך הפלילי ובסיומו, אני מזמינה אותכם ליצור קשר עם משרדנו בטלפון 0547830110, על מנת למצות את זכויותיכם.

שאלות תשובות על נפגעי עבירה

עורך דין הדס עדי עושה לכם סדר בנושא עם תשובות מקצועיות לכל השאלות הנפוצות ששווה לדעת:

קודם כל להכיר את זכויותיך, כפי שמפורטות בהרחבה במאמר זה. שנית, מומלץ להיפגש עם איש מקצוע אשר בקיא בחוק זכויות נפגעי עבירה ולהתייעץ איתו, ואף לשקול לשכור את שירותיו לצורך ליווי בהליך הפלילי המורכב. 

קודם כל להגיש תלונה במשטרה. שנית, ישנן לא מעט מוסדות וארגונים, אשר מסייעים לנפגעי עבירה בקבלת מידע ואינפורמציה. שימו לב – הואיל ומדובר בארגונים ללא מטרות רווח, יש אפשרות כי המענה מצידם יקח זמן. 

מומלץ לקחת ליווי על ישי עורך דין פלילי, שבקיא בחוק זכויות נפגעי עבירה, ולהתעדכן בזכויותיכם.

יש לשים לב להבדל בין ההליך הפלילי להליך האזרחי. ההליך הפלילי לא דן במרכיבי נזק ובגובה הפיצוי, אלא לוקח אותכם בחשבון וקובע פיצוי שמכיר בנפגע העבירה כנפגע עבירה, בעוד שלנפגע העבירה פתוחה האפשרות להגיש בנוסף תביעה אזרחית על נזק שנגרם. 

נדגיש כי גובה הפיצוי נתון לשיקול דעתו של בית המשפט שיקח בחשבון את גובה הנזק ואת הסבל שנגרם לנפגע, בהתאם ובכפוף לתקרת הפיצוי בחוק שהיא עד 258,000 ₪ לכל עבירה. קביעת הפיצויים אינה שוללת את זכותו של נפגע העבירה לפעול בהליכים אזרחיים לצורך מיצוי זכויותיו ולתבוע מקסימום פיצוי על כלל נזקיו, כפי שהעריך אותם. 

נפגעי עבירה, שנפסק על הנאשם בהליך הפלילי לשלם להם פיצוי, יקבלו את הפיצויי באמצעות המרכז לגביית קנסות ואגרות. להבדיל מבהליך הפלילי בו התשלום ישולם ישירות לנפגע התובע. 

קטינים נפגעי עבירה, ונפגעי עבירות חמורות ברף גבוה, זכאים לתשלום מקדמה עד 10,000 ₪ מסכום הפיצוי, שיועבר אליהם בתום ההליך על ידי המרכז לגביית קנסות.

אם נפגע העבירה החלט לתבוע את הנאשם בהליך אזרחי, יוכל נפגע העבירה להגיש תביעה אזרחית נגררת להרשעה בפלילים.

במסגרת תביעה זו לנפגע העבירה עומדת האפשרות לתבוע פיצוי כספי מהנאשם לאחר שהורשע בהליך הפלילי. להבדיל מבהליך הפלילי עצמו בו סכום הפיצוי מוגבל ל258,000 ₪ לכל עבירה, במקרה של תביעה אזרחית נגררת, התביעה אינה מוגבלת בסכום ובית המשפט ייקבע את גובה הפיצוי בהתאם לנזק שנגרם לקורבן העבירה כפי שנבחן בתביעה אזרחית רגילה.

תקרת סכום הפיצויים שבית משפט יכול להטיל על נאשם, לכל עבירה שביצע, היא עד 258,000 ₪. אם בית משפט קבע סכום לפיצוי נפגע העבירה, התשלום יועבר לנפגע באמצעות המרכז לגביית קנסות.

נפגעי עבירות חמורות, וקטינים שנפגעו מעבירה,  זכאים לתשלום מקדמה עד 10,000 ₪ מסכום הפיצוי שנקבע, שיועבר אליהם בתום ההליך על ידי המרכז לגביית קנסות.

כן. מומלץ ואף רצוי להיעזר בשירותיו של עורך דין שבקיא בכל זכויותיו של נפגע העבירה ובחוק נפגעי עבירה, בין אם לידע כללי ובין אם ליווי מלא לאורך כל ההליך הפלילי נגד הפוגע. 

חוק זכויות נפגעי עבירה, הוא חוק שהתפתח במרוצת השנים, וממשיך להתקדם ולהתפתח באמצעות פסקי דין, שניתנים על ידי בית המשפט באופן שוטף. בהרבה מהמקרים נפגע העבירה מחפש באינטרנט מידע, ומרוב מידע לא מצליח לזקק את זכויותיו, וגם אם יודע, לא יודע איך לממשן. 

עורך דין שבקיא בחוק ועוסק ביום יום, בין היתר בליווי נפגעי עבירה, יוכל לספק לנפגע העבירה מעטפת והגנה מול הרשויות, ולצמצם את הנזק נפשי שעלול להיגרם כתוצאה מההליך.

5/5 - 4 הצבעות
Call Now Button
× צריכים עזרה?