תוכן העניינים

בואו נעשה סדר…  מה זה תעודת יושר מהמשטרה?

“תעודת יושר” או בשמה הנכון – גיליון מידע פלילי / ר”פ (רישום פלילי), הוא מסמך רשמי שהונפק ע”י המשטרה ומאפשר לאדם לקבל מידע אודותיו ועל עברו או היעדר עברו הפלילי. 

בדרך כלל אותה תעודה הייתה מתבקשת ממועמדים לעבודה מסוימת ע”י מעסיקים או חברות שמעוניינות לסנן אנשים בעלי רקורד פלילי או בעלי עבר פלילי מוכתם. אותם מעסיקים היו שולחים מועמדים להוציא “תעודת יושר” שתהווה אסמכתא  ו”גושפנקא” לכך שאותו מועמד “נקי” מהרשעות, ובכך יוכלו “לקנות שקט”.

ובואו לא נשכח שמי שכן הורשע, כבר שילם את חובו לחברה, ובכך קמה לו הזכות להשיב את חייו למסלולים מבלי שיישא את “עברו הפלילי” על כתפיו למשך שארית חיו. 

עורך דין הדס עדי מסבירה על הוצאת תעודת יושר מהמשטרה וכל מה שצריך לדעת:

“תעודת יושר” גיליון רישום פלילי ומה שביניהם

עד לא מזמן המושג “תעודת יושר”, היה מונח פופולרי השגור בפי רובנו, והקלות בה היה ניתן להשיג את אותה “תעודה” היה במרחק פנייה למשטרה.

איך מוציאים תעודת יושר מהמשטרה

כבר עכשיו חשוב שתדעו – שכיום, אין באפשרותכם להוציא “תעודת יושר” מהמשטרה בכזו קלות. כאשר תיגשו לתחנת המשטרה, סביר להניח שתמתינו לא מעט זמן, ולבסוף לכל היותר, תוכלו לראות את הרישום על צג המחשב של השוטר מבלי לקבל העתק או תדפיס ממנו.

למי כן יתנו העתק מגיליון הרישום הפלילי בעניינכם? לעורך דין מטעמכם, וזאת על פי החוק, לכן חשוב מאוד לפנות למשרד עורך דין מנוסה ובעל קשרים עם הרשות המקומית – לפנייה להוצאת התעודה בצורה קלה ומקצועית לחצו כאן

אז למה בעצם לא יתנו לכם את הגליון ומה היתה הבעיה עם “תעודת יושר”? ואיך כל זה קשור לתיקון החוק?

זוכרים את כל אותם מעסיקים שהיו שולחים מועמדים מסכנים להוציא “תעודת יושר” ובכך השקיטו לכאורה את מצפונם?

אז ביולי 2022 בוטל חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, ושמו הוחלף לחוק המידע הפלילי ותקנת השבים

דעו, כיום אין באפשרותכם לגשת באופן עצמאי ולקבל לידכם עותק של ״תעודת היושר״ מהמשטרה וניתן להוציאה באמצעות עו״ד. לקבלת “תעודת יושר” בעניינכם אני מזמינה אתכם ליצור קשר עוד היום.

מה אומר החוק בנושא

החוק החדש אוסר על מסירת תדפיס המרשם הפלילי לאדם שלגביו המידע או להעבירו וזאת לשם שמירה על פרטיותו, ולמעט מספר מצומצם של גופים (כמו משטרה, פרקליטות, מוסד, צה”ל, הרשימה המלאה מפורטת בחוק).

מה החוק כן מאפשר? לפי בקשת האדם, ניתן להעביר מידע אודותיו לגוף הזכאי לקבלו, למשל לשם מתן הגשת הצעה במכרז פומבי מטעם רשות או גוף ציבורי או לשם קבלת רישיון נהיגה ברכב ציבורי.

לעניין זה חשוב לשים לב לתקופת ההתיישנות של מידע מהמרשם הפלילי – תקופת ההתיישנות, אשר תלויה בסוג העבירה בה הורשע אדם ובמהותה, היא תקופה בה מצטמצם מספר הגופים הרשאים לקבל את המידע הפלילי אודות אותו אדם שהורשע, והיא מתחילה להיספר לאחר הרשעתו הסופית. 

אל תתבלבלו בין תקופת ההתיישנות לתקופת המחיקה – תקופת המחיקה של רישום מהמרשם הפלילי היא תקופה נוספת, אותה מתחילים לספור בתום תקופת ההתיישנות.

כלומר, בתום תקופת המחיקה חל צמצום נוסף במספר הגורמים הזכאים לקבל את אותו מידע פלילי… מה זה אומר? שאותם גופים המפורטים בחוק, יוכלו להיחשף לעברו הפלילי של אדם (הרשעות) תמיד, הן בתום תקופת ההתיישנות והן בתום תקופת המחיקה. 

תעודת יושר לשגרירות

חשוב לדעת שעל מנת לשלוח תעודת יושר לשגרירות, מומלץ לקחת שירותי עורך דין  בעל ניסיון שיזרז את התהליך ויוודא את תקינותו (בשאלות תשובות בהמשך המאמר תוכלו למצוא פירוט מלא).

תעודת יושר מהמשטרה – ככה תעשו את זה נכון

קודם כל להבין מה המטרה שלשמה מתבקשת “תעודת היושר”/גיליון המרשם הפלילי. כנראה שמי שהורשע בשוד לא יוכל לשמש כשופט, אך אין זה אומר שלא יוכל לשמש כשר בממשלה.

דבר נוסף, אמנם עבר פלילי שהתיישן אינו נחשב לעבר פלילי ולכן, אם נתקלתם בטפסים אשר דורשים מכם להצהיר על היעדר עבר פלילי, סביר להניח שתוכלו להצהיר שהינכם נעדרי עבר מבלי שזה יהווה “שקר” יחד עם זאת, מומלץ להתייעץ עם עורך דין שבקיא בתיקון החוק ועוקב אחרי עדכוני החקיקה בנושא, כדי לא לצאת בהצהרות שאינן נכונות.

משרדנו מתמחה בייעוץ בכל הקשור להנפקת תעודת יושר מהמשטרה והוצאתה בקלות ויעילות, פנו אלינו עוד היום.

שאלות ותשובות על תעודת מידע פלילי

ריכזנו עבורכם את השאלות הפופלריות ביותר שמשרדנו נתקל בהם בשנים האחונות ושווה לדעת:

  • חקירה תחת אזהרה שהסתיימה בהרשעה תתועד במרשם הפלילי של המשטרה. 
  • חקירה תחת אזהרה, שבסיומה התיק נסגר מחוסר ראיות או בשל כך שנסיבת העניין אינן הצדיקו העמדה לדין,  ירשם במרשם המשטרתי.

  • תעודת זהות או דרכון בתוקף
  • אם הבקשה מוגשת ע"י מיופה כח: על מיופה הכח לצרף את ייפוי הכח (ייפוי כח ספציפי), תעודת זהות או דרכון בעל תוקף של מיופה הכח, צילום דרכון של המבקש.

  • תעודת המידע הפלילי כוללת מידע על תיקי חקירה שהתנהלו במשטרה ושל גופים ורשויות שמחויבות להעביר דיווח פלילי למשטרה. 
  • התעודה תונפק בעברית ובאנגלית ותכלול את פרטי המבקש:
  • פרטים דמוגרפיים.
  • כתובת למשלוח התעודה.
  • מידע פלילי ותעבורתי או היעדר מידע.
  • הרשעות, אם ישנן. (יופיע בעברית בלבד).

משך הטיפול בממוצע מיום קבלת הבקשה שהוגשה, ועד שתגיע ליעד ייקח בין 1-3 חודשים, תלוי מי המבקש. ככל שהבקשה תטופל ע"י עו"ד סביר להניח כי הזמנים יתקצרו משמעותית.

בהתאם לחוק המידע הפלילי ותקנת השבים, שתוקן ביולי 2022, לא ניתן למסור את התעודה או העתק ממנה ישירות למבקש או לבא כוח מטעמו, למעט עורך דין. התעודה תשלח לידי הגוף שזכאי על פי חוק לעיין בה (משרד הרווחה, קונסוליה, שגרירות). 

בתום תקופת ההתיישנות על העבירה (תלוי איזה עבירה), תיכנס לתוקף תקופת המחיקה. תקופת המחיקה לוקחת 10 שנים. (לדוגמה: לעבירה שחוק ההתיישנות לגביה הוא 7 שנים, יקח 17 שנים להימחק מהמרשם).

לא. עצם הבקשה היא עבירה על החוק. למעט הזכאים על פי חוק, המפורטים בתוספת של חוק תקנות השבים והמידע הפלילי. רישומו הפלילי או היעדרו הוא חסוי ואינו ניתן להעברה. מעסיק אשר דורש מכם שתמציאו לו תעודת יושר כתנאי לקבלה לעבודה – עובר עבירה על החוק. 

על מנת למחוק או לבטל רישום פלילי יש להגיש בקשת חנינה לנשיא המדינה, אשר בסמכותו לקצר את תקופות ההתיישנות והמחיקה אשר יכולה להגיע ביחד עד 17 שנה. יובהר, לא ניתן להגיש בקשה למחיקת רישום פלילי לנשיא המדינה בתיקי משטרה סגורים כפי שיוסבר בהמשך.

שימו לב: אזרחים ישראלים בלבד יכולים להוציא תעודת יושר בדרך מקוונת! – ניתן למלא טופס בקשה לתעודת מידע פלילי, בצירוף המסמכים הנדרשים ולהגיש בדרך מקוונת. 

בהתאם לחוק המידע הפללי ותקנת השבים, לא ניתן למסור את התעודה או העתק ממנה ישירות למבקש או לבא כוח מטעמו, למעט עורך דין. התעודה תשלח ישירות לידי אחד הגופים הזכאים לעיין בה על פי חוק– שגרירות, קונסוליה, משרד הרווחה. 

בגדול, לא מקבלים! למעט הזכאים על פי חוק, המפורטים בתוספת של חוק תקנות השבים והמידע הפלילי. רישומו הפלילי או היעדרו הוא חסוי ואינו ניתן להעברה. מעסיק אשר דורש מכם שתמציאו לו תעודת יושר כתנאי לקבלה לעבודה – עובר עבירה על החוק.

 בהתאם לסעיף 3(ד) לחוק למניעת העסקה של עברייני מין במוסדות מסוימים, תשס"א-2001, לא מקבלים "תעודת יושר" אלא אישור משטרה שאומר שהמבקש לא הורשע בעבירות מין או אם הורשע חלפה תקופת איסור העסקה (20 שנים מיום ההרשעה).

שתי דרכים להוציא את אישור המשטרה:

  1. על המבקש להציג למשטרה אישור מהמוסד שמאשר כי המבקש מועסק במוסד או מועמד לעסוק באותו מוסד. אך כיום, אין לדרוש אישור על היעדר רישום פלילי מהמועסק בעצמו.
  2. על המבקש להמציא למעסיק או למוסד ייפוי כוח מטעמו.

שימו לב! על המסמכים לכלול הצהרה של המעסיק או המוסד, שהינם "מוסד" לפי ההגדרה המפורטת בחוק למניעת העסקה של עברייני מין.

לדוגמה: במשרד החינוך - המעסיק יעביר את כל הנתונים של המועמד, ובכלל זה אישור על היעדר ביצוע עברות מין, לאגף לכוח אדם לצורך אישור ההעסקה, לאחר מכן, פרטיו של מועמד המבקש אישור העסקה במערכת החינוך יועברו למשרד הקב"ט הארצי באגף הביטחון כדי לבצע הליך בדיקה מול משטרת ישראל.

 כן. המונח תעודת יושר הוא מונח פופולרי השגור בפי רובינו, אך הוא שגוי.

אסור לדרוש ממועמד לעבודה להצהיר על עבירות שהתיישנו או נמחקו. אם הינכם מועמדים לעבודה, ונתקלתם בטפסים אשר דורשים מכם להצהיר על היעדר עבר פלילי, סביר להניח שתוכלו להצהיר שהינכם נעדרי עבר, מבלי שזה יהווה "שקר". יחד עם זאת, הכל תלוי במקרה ובאופי העבירה, ומומלץ ואף רצוי להתייעץ עם עורך דין שבקיא בתיקון החוק ועוקב אחרי עדכוני החקיקה בנושא מעת לעת, כדי לא לצאת בהצהרות שאינן נכונות.

 

ישנן מספר דרכים להגשת הבקשה, לפי ההנחיות שלהלן:

  • בדרך מקוונת – (לאזרחים ישראלים בלבד!): ניתן למלא טופס בקשה לתעודת מידע פלילי בצירוף המסמכים הנדרשים ולהגיש בדרך מקוונת. 
  • אזרחים זרים (וישראלים): יוכלו להגיש את הבקשה בצירוף את המסמכים הרלוונטיים בדרכים הבאות:
  • הגשת הבקשה באופן עצמאי בארץ

ניתן הגיע לתחנת המשטרה הקרובה לבית המבקש, ולהצטייד בתעודה מזהה (אזרח זר מחויב להזדהות באמצעות דרכון בר תוקף ולצרף לבקשה צילום של הדרכון הכולל את פרטיו האישיים), או באמצעות מיופה כוח, שיגיע פיזית ויזדהה באמצעות תעודת זהות או דרכון בר תוקף. ייפוי הכוח יהיה ספציפי לבקשה לקבלת תעודת המידע הפלילי. (**אין צורך בייפוי כוח נוטריוני**).

  • הגשת הבקשה באופן עצמאי מחוץ לארץ

ניתן להגיש בקשה באתר המשטרה לקבלת תעודת מידע פלילי (תעודת יושר) או תעבורתי, והתעודה תישלח ישירות מהמשטרה לכתובת המיועדת בחו"ל או לנציגות הזרה בארץ. חשוב לזכור כי יש צורך לשלם אגרה על חותמת אפוסטיל בסך 38 ₪.

זכרו כי פנייה באמצעות עורך דין מקצועי, תזרז משמעותית את תהליך הוצאת התדפיס הפלילי

4.8/5 - 19 הצבעות
Call Now Button
× צריכים עזרה?