חוק הסרטונים

חוק הסרטונים

עורך דין הדס עדי מסבירה על החוק של הסרטים

חוק הסרטונים זה מה שצריך לדעת

לא הרבה אנשים מכירים את התיקון מספר 10 לחוק למניעת הטרדה מינית, שידוע בכינוי היצירתי שלו “חוק הסרטונים”.

בשנים האחרונות הולכת ומתפתחת חקיקה של חוקים שמטרתם להגן על אנשים מפני הטרדות מיניות או הטרדות בעלות אופי מיני, ישראל, אחת המדינות שעשתה צעד משמעותי קדימה עם תיקון מספר 10 לחוק למניעת הטרדה מינית, המכונה בדרך כלל “חוק הסרטונים”. תיקון זה פורץ דרך הואיל והתיקון מציג אמצעים חיוניים למאבק בהטרדה מינית שמתבצעת באמצעים טכנולוגים.

אז למה נועד התיקון?

התיקון לחוק נועד כדי להשלים את החקיקה הקיימת, והוא מתייחס ספציפית למקרים בהם, נעברות עבירות באמצעים דיגיטליים כמו הפצת סרטונים או תמונות, המשמשים לביצוע הטרדה בעת אופי מיני של הקורבן. התיקון מכיר בכך שההתקדמות הטכנולוגית הרחיבה את ההיקף וההשפעה על סעיפי החוק למניעת הטרדה מינית, והצריכה צעדים משפטיים מותאמים כדי להתמודד ביעילות עם אתגרים מודרניים אלו.

כעורכת דין המתמחה בתחום זה, הכרחי להבין את הניואנסים של תיקון החקירה, ואת השלכותיה על מי שמפיץ סרטונים בעלי אופי מיני.

אז מה החוק בעצם קובע חוק הסרטונים?

אחת ההוראות המרכזיות בחוק הסרטונים היא הרחבת ההגדרה של הטרדה מינית גם למעשים המבוצעים באמצעים דיגיטליים. זה כולל הפצת תמונות, סרטונים, או הקלטות בעלי אופי מיני או פרסומים שהופצו מבלי שהתקבלה הסכמה במפורש מהדמויות המתועדות. החוק נועד להרתיע מטרידים ומפיצים ולספק סעד משפטי חזק יותר לקורבנות, שנפגעו באמצעים דיגטליים או במדיות והרשתות החברתיות.

חשוב לדעת שבעקבות התיקון לחוק, ניתן יהיה להגיש כתבי אישום נגד כל אדם מעל גיל 12 (גיל האחריות הפלילית) שיפיץ סרטון, תמונה, הקלטה או וידאו בעלי אופי מיני, וללא הסכמה שהתקבלה במפורש מהאנשים שמופיעים בהם.

מה העונש למי שמפיץ סרטון?

התיקון לחוק כולל ענישה, לרבות קנסות משמעותיים (עד 120,000 ₪ ללא הוכחת נזק) ובמקרים קיצוניים אף פוטנציאל למאסר (עד 5 שנים). צעדי ענישה אלו מדגישים את סלידתה של מערכת המשפט בישראל ממי שמטריד מינית, בין אם ההטרדה בוצעה באופן ישיר ובין אם באמצעות דיגיטל.

מה עלי לעשות אם הפיצו תמונה או סרטון שלי באינטרנט?

קודם כל ניתן לפנות לאותן פלטפורמות או מדיות חברתיות ולדווח, ולבקש מאנשים נוספים שידווחו, ובמקביל לבקש מאותו אתר או רשת חברתית שיסירו את התוכן הפוגע.

שנית, במקביל לפנייתכם לאותו אתר בבקשה שיסיר את אותו תוכן מטריד, תוכלו לפנות למשטרה לצורך הגשת תלונה או אפילו להגיש תלונה בדרך מקוונת באינטרנט.

בנוסף, ניתן להגיש תביעה אזרחית נגד אותו אדם שהפיץ או פרסם את הסרטון על כל סכום בו הינכם מעריכים את הנזק שנגרם לכם. בנוסף דעו כי בהתבסס על התיקון לחוק, רשאי בית המשפט לפסוק לנפגע עד 120,000 ₪ ללא הוכחת נזק.

אם נפגעתם כתוצאה מסרטון או תמונה שלכם שהופצו ברשת, אני מזמינה אותכם עוד היום ליצור קשר עם המשרד בטלפון 0547830110, ולקבל הכוונה וייעוץ מלאים בנושא.

אתם לא לבד!

התיקון לחוק קובע כי ניתן להגיש כתב אישום על עבירה זו והעונש המקסימלי על הפצה או פרסום של סרטון עלול להגיע לעד 5 שנות מאסר! ובית המשפט אף יכול לפסוק פיצוי עד 120.000 ₪ ללא הוכחת נזק.

כן. בית המשפט יכול לפסוק פיצוי עד 120.000 ₪ ללא הוכחת נזק, לכל מי שהפיץ או פרסם סרטון או תמונה בעלי אופי מיני. חשוב לדעת – אם יש לכם ראיות לנזק, ניתן לתבוע פיצוי גבוה יותר.

החוק נועד לתת מענה למקרים של הטרדה מינית שבוצעה באמצעים דיגיטליים, כמו הפצת סרטונים או תמונות, וזאת באמצעות הרחבת החקיקה הקיימת כך שתכסה כמה שניתן את הצורות מודרניות של עבירות אלו של הטרדה בעלת אופי מיני.

החוק מגדיר הטרדה מינית דיגיטלית - כפרסום תצלום, סרט או הקלטה של אדם, המתמקד במיניותו, בנסיבות שבהן הפרסום עלול להשפיל את האדם או לבזותו, ולא ניתנה הסכמתו לפרסום.

תוכלו להגן על עצמם על ידי ערנות ברשתות אליהם אתם מחוברים, קביעת הגדרות פרטיות בחשבונותיכם האישיים, ועל ידי דיווח מיידי על כל מקרי הטרדה לפלטפורמה החברתית בה הוטרדתם או למשטרה.

החוק משלים את החקיקה הקיימת על ידי טיפול בפערים הקשורים לצורות דיגיטליות של הטרדה, ומבטיח שלקורבנות יש סעד והגנה בחוק, ושהמבצעים יישאו באחריות ללא קשר לאמצעי המשמש לביצוע העבירה.

עורך דין פלילי מנוסה אשר בקיא בחוק למניעת הטרדה מינית ובתיקון – חוק הסרטונים בפרט, יוכל לשמש תפקיד מכריע בהגנה, על הן על קורבנות והן על מבצעי העבירה.

5/5 - 4 הצבעות
Call Now Button
× צריכים עזרה?